onsdag, juli 16, 2008

Márkomeannu støvelen blir din...

Det er ikke så lenge siden jeg kom hjem fra en dag som startet kl.9.30 i dag. På alle de 15 timene har jeg rekt rundt i byen og handlet varmeskap og jongelingsballer. Hengt opp plakater og vært innom utvalgte kafeer med brosjyrer. Så ble det styremøte på sekretariatet som i god Márkomeannu tradisjon dro ut i det vide og det brede. Viktig å tillate litt babbel når man faktisk gjør dette på fritiden. Og det er viktig å finne en salig mellomting slik at man unngår sure miner fordi det blir for meget med babbel. Oi, så meget formelt det blev... Men altså: det er vitkig å trives med sitt arbeid!

Jeg fikk også vært innom en maleforretning og forhørt meg om maling til støvler/kalossjer/pesshester. De kunne anbefale acryl fordi det tørket fortest. Men sprekker i malingen kunne de ikke garantere for. Da Issa kom på styremøte kunne hun imidlertidig meddele at hun nå hadde fått gule festivalstøvler. Vel hjemme i kveld kunne hun briefe med de gule, nylakkerte støvlene sine. Jepp, nyLAKKERTE. Lakkering er visstnok tingen. Så jeg må nok invistere i rød lakkering til mine støvler.

Forresten, en bakgrunnsfortelling for støvelpratet mitt er kanskje på sin plass:
Márkomeannu sitt design har i år en støvel. Pesshester og kalossjer er begge en videreutvikling av støvlene som gjør at de kan brukes lengre. I dag går de fleste rundt med støvler med enten hjerter, blomster, prikker eller lignedene på. De er kjøpt på skobutikk til en nett pris. Jeg synes det er på sin plass å gjøre gjenbruk av de gamle støvlene man har gjemt i kjelleren, og heller skape sitt eget særpreg på dem, fremfor å kjøpe prikkete støvler i butikken. Så på årets Márkomeannu kan du ta med deg støvlene dine, klippe dem ned om du vil og lakkere/male/designe dem etter eget ønske. Dette blir knall!!! :-)

Go'natt

Ingen kommentarer: