tirsdag, juli 22, 2008

Ciegusmeannu

For noen dager, dem varer jo i evigheter. Lange, fine sommernetter. Og den beste sommernatten så langt var natt til mandag. Jeg stod utenfor Sekretariatet da 9-setern rullet opp ved siden av meg. Inni der satt dugnadsfolk og Stein-Even rullet ned ruta: "Ska du være med å ha Bjerkviking?". Ja, hvorfor ikke. Og der oste vi avgårde, ett helt Márkomeannu gjeng, til Bjervik for å ha en fet burger til samisk musikk.

Turen stoppet ikke der. Vassdalen neste, hvor Gammel Gårn fikk et besøk. Videre til Kvanndalen, og derfra var det ikke langt til Øse, Kvernmo, Labergsdalen, Foldvik, Stræte, Balteskard, Sandemarka. Og beste: jeg fikk meg en sydisdans foran en demning i sommernatten. Og mer romantisk kunne det ikke bli da vi kjørte ned i fra Sandemarka og midnattssola traff oss midt i trynet, ildrød og vakker.

Og må ikke glemme at kaffen på Gratangen Hotell var en høydare på turen. "Åsså så billig, 60 kr førr å koke ei heil kainna medt i natta te en gjæng på farta i svette søndagsklær".

Vel tilbake i arbeidshverdagen går det salig tungt i beina. Dem verker. Mon tro om det er søvn dem savner? De får ikke hvile riktig ennå, for nå skal jeg lage kjøreplaner for fredag og lørdag. Deretter skal jeg til Gállogieddi og der blir det "Ciegusmeannu". Helt sikkert rævva oversetting, og skal bety "Hemmeligmeannu". Det er kun for VIP som for anledningen er ivrige dugnadsfolk, stab og Márkomeannu styret som fortjener en liten oppmuntring:-)

Vel, yeah, tilbake til kjøreplaner...

Ingen kommentarer: